In Memoriam

Print
In Memoriam bestaat niet alleen uit puzzels die de grijze hersencellen aan het werk zetten. De seriemoordenaar laat af en toe ook spelletjes op de speler los die behendigheid en volharding vereisen. Het maakt van ‘In Memoriam’ alvast een unieke game die een breed publiek kan aanspreken. ‘In Memoriam’ laat gamer puzzelen en snuffelen op het internet Fitness voor de hersenen.
BR>
‘In Memoriam’ staat op het kruispunt waar cinema, het internet en videogames samenkomen. De game werd geschreven en gemaakt door Eric Viennot. Hij is directeur van Lexis Numérique, de Franse gamestudio die al veel prijzen in de wacht sleepte voor de in vijftien talen uitgebrachte educatieve kindersoftware ‘De avonturen van oom Ernest’. In dat opzicht is ‘In Memoriam’ misschien wel een logische evolutie,want de game is een perfecte oefening voor het verstand.
Eric Viennot: “‘In Memoriam’ is de eerste puzzelgame die volledig op de realiteit is gebaseerd. Het grootste gedeelte van de game staat op de cdrom. Maar af en toe moet je naar tips gaan speuren op het internet. Net zoals een moderne detective dat vandaag zou doen. Naarmate het spel vordert, krijg je e-mails die je verder op pad helpen.”

Phoenix

Het achtergrondverhaal: de Poolse journalist Jack Lorski en een Nederlandse illustratice van kinderboeken Karen Gijman zijn een seriemoordenaar op het spoor die in de ban is van zwarte magie en de zonnecultus van Sol Invictus. Het duo raakt vermist tijdens de zoektocht naar de moordenaar die zich de Phoenix laat noemen. Enkele weken na de verdwijning krijgt Jacks persagentschap een cd-rom die ontwikkeld is als een game.
De cd-rom is samengesteld door de Phoenix en bevat een bundel van aartsmoeilijke puzzels en vraagstukken. Ieder juist antwoord wordt beloond met een filmfragment uit het videodagboek van Jack en Karen die vaak tips bevatten voor latere puzzels.

Websites

Het team van Lexis Numérique heeft twee jaar lang gewerkt aan het spel. Vooral research naar de geschiedenis van Sol Invictus slorpte veel tijd op. “Alle informatie die aan de speler wordt gegeven, moet geloofwaardig zijn,” zegt Viennot.“De volledige game steunt op historische feiten. En omdat we de gamer het internet opsturen, moesten we er zeker van zijn dat hij geen tegenstrijdige informatie zou vinden.”
Een ander belangrijk onderdeel van ‘In Memoriam’ zijn de filmfragmenten. De filmpjes - 45 minuten in totaal - zijn niet zomaar illustratief. Ze vertellen het verhaal en stellen de speler in staat om de stukjes bij elkaar te puzzelen. Het filmen duurde meer dan 2 jaar en vond plaats zes Europese landen.

Onderzoek

“Het idee voor ‘In Memoriam’ groeide uit persoonlijke ervaringen,” verklapt Viennot. “Op een dag ontving ik een script. Het eerste wat ik deed was de naam van de scenarist op het internet intikken. Van het een kwam het ander, en al snel bleek dat ik twee uren aan het surfen was. Precies alsof ik een echt politieonderzoek uitvoerde. Zo kreeg ik het idee dat fictieve websites een interessante dimensie konden geven aan een game. En ik geloof dat videogames, een eeuw na het ontstaan van cinema, een nieuwe vorm zijn van verhalen vertellen en in staat zijn om nieuwe emoties los te weken.”


Platform: PC, Mac
Genre: puzzel
Producent: Lexis Numérique/Ubisoft
Richtprijs: 50 euro
Release: nu uit
Waardering: 9/10