Hechtelse ondernemer op het Creatief Wereld Forum

Print
Hechtelse ondernemer op het Creatief Wereld Forum

Hechtelse ondernemer op het Creatief Wereld Forum

Hechtel-Eksel -

CWF11: ‘impeRsant’, uit Hechtel-Eksel was aanwezig op het Creativity World Forum op 16 en 17 november 2011 in de Ethias Arena te Hasselt. In dit kort verslag geeft zaakvoerster Anne-Mie Peeters enkele sleutels voor ‘creatief ondernemen’
CWF11, een van de grootste events op vlak van creativiteit en innovatie werd ingeleid door Ingrid Lieten, voorzitster van de Vlaamse Regering en Minister van Innovatie.

Er waren ongeveer 2000 deelnemers van overal uit de wereld aanwezig. Volgend jaar vindt dit Forum in Rio (Brazilië) plaats. De initiatiefnemer en organisator was Flanders District of Creativity: www.flandersdc.be en zij hebben op velerlei vlakken een bijzonder kwalitatieve en creatieve input én uitstraling gerealiseerd!
Het uitgangspunt: Door uitwisseling van kennis, inzichten vanuit verscheidene domeinen, verwerft men nieuwe ideeën om een product, een dienst, werkprocessen of oplossingen voor sociale uitdagingen,… creatiever te benaderen. Die wisselwerking tussen studenten, scholen, ondernemers, wetenschappers, bedrijven, kunstenaars, ontwerpers, … werkt niet alleen inspirerend en vernieuwend, maar is ook een van de overlevingskansen op de ondernemersmarkt.
Ik noem enkele namen als aanzet om te googelen naar CWF11. Politiek reporter Tim Pauwels (VRT), was moderator voor de ‘Keynote speakers’: oa Jimmy Wales (Wikipedia), Prof. Keith Sawyer (auteur van het boek ’The creative Power of Collaboration’), Scott Belsky (auteur van ‘Make ideas happen’),… en ten slotte interviewde Jan Verheyen Oliver Stone, de regisseur van films als ‘The Fourth of July, Platoon, World Trade Center, … Daarnaast waren er verscheidene ‘twenty minutes’ en ‘seven minutes speakers’. Echt de moeite voor verdieping waard!
Uit een overstelpend aanbod van ideeën, visies, ervaringen, tools, … maakte Anne-Mie een résumé van 10 belangrijke sleutels (‘Keys for succes’) :
• You have to have a story (hoe ingewikkeld je aanbod ook is, ‘simplicity is the keyword’)
• ‘Be devoted to a vision, don’t let you blown away’ quote by Oliver Stone (passie voor wat je doet)
• Communicatie en feedback met de klant is cruciaal (empathie)
• Niet alleen ‘wat ’ je brengt is belangrijk, maar ‘hoe’ (emotie)
• Enkel in een klimaat waar mislukken mogelijk is, groeit creativiteit. Niet het resultaat maar de ervaringen (dus ook falen) zijn van betekenis (veiligheid)
• Teveel controle, richtlijnen, to do’s…. leiden naar ‘dead ends’(vrijheid)
• De kwaliteiten van een goed leiderschap is ‘being humble’ (nederigheid)
• Ideeën delen is begeesterend maar handelingen moeten volgen… De competitie zet aan om ‘iets’ te laten ontstaan. De angst voor bv. diefstal van een idee zal enkel verlammen, er zal altijd iemand vlugger zijn! (evenwicht in openheid én actie )
• je bewust zijn van je omgeving, ‘slow down sometimes’ of ’10 minutes alone time’ is cruciaal: “We cannot see our reflection in running water” quote Garr Reynolds. (spiritualiteit)
• ‘The magic and mysterie keeps you going’ quoted by Eliron Toby (Israël) and Oliver Stone
( genieten van wat je doet is energie).
Peeters Anne-Mie
www.impersant.be

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio