Sagan blijft op magistrale wijze recht, maar doet zelf ook gevaarlijk

Print

In de slotfase van de voorlaatste rit van de Tirreno-Adriatico werd het peloton opgeschrikt door een val. Fernando Gaviria tikte het achterwiel van zijn ploegmaat Richeze aan en smakte tegen de grond. Sagan reed in de buurt van de Colombiaan en hield zichzelf op magistrale wijze recht, maar brak wel zijn achterwiel en verloor wat plaatsen in het peloton. Even later spurtte de wereldkampioen naar de tweede plaats, na Marcel Kittel.

Lees hier het verslag van de zesde etappe in de Tirreno!

Op acht kilometer van de streep smakte Gaviria tegen de grond nadat hij zelf het achterwiel van Richeze aantikte. Voor Peter Sagan het signaal om zijn beste stuurmanskunsten nog eens boven te halen. De Slovaakse wereldkampioen kon zich nog net recht houden en eindigde nog tweede in de rit. Marcel Kittel was de snelste in de spurt.

In de slotfase veroorzaakte Sagan wel bijna zelf een val. In de laatste bocht sneed hij enkele van zijn collega’s onsportief de pas af. Onder andere onze landgenoten Jasper Stuyven (11de) en Jens Debusschere (6de) moesten vol in de remmen om  niet te vallen en een nieuwe massaval te voorkomen. Ook vorige donderdag had Sagan in de aanloop naar de sprint al fel gebruik gemaakt van zijn ellenbogen. 

"Voor mij is de show vaak nog belangrijker dan zeges"

"Ik zat in het wiel van Gavria en moest remmen, maar probeerde dat gedoseerd te doen", deed de wereldkampioen achteraf zijn verhaal. "Je weet dat anders iedereen over je heen dondert. Toch reden er achter me nu ook nog een aantal renners vol op me in. Daardoor werd mijn achterwiel gebroken. Ik kon op dat moment nog wel in de eerste groep blijven, maar het was onmogelijk om met dat kapotte wiel verder te rijden.  Het draaide nauwelijks meer en liep tegen mijn frame aan. Ploegmaat Bodnar stopte direct om zijn wiel af te staan. Op hetzelfde moment was de ploegleiderswagen er ook al, waardoor ik vrij snel mijn reservefiets kreeg aangereikt. Toch is het dan op vijf kilometer van de streep bijna onmogelijk om terug te keren in de eerste groep die op volle snelheid voor de massasprint ligt. Ik had het geluk dat het peloton door die valpartij was verbrokkeld in vele groepjes. Ik kon van auto naar auto en van groepje naar groepje rijden."

"Eenmaal terug in de eerste groep zat ik helemaal aan mijn limiet. Ik moest vervolgens nog helemaal naar voren en vechten voor een goede positie en vervolgens nog de sprint rijden. Ik probeerde zo rustig mogelijk in het peloton naar voren te schuiven om zo toch nog enigszins te herstellen voor de sprint. In het wiel van Marcel Kittel zat ik ideaal, maar ik had niet meer de kracht om hem te verslaan. Ik heb een tijdrit van ruim vier kilometer gereden en moest vervolgens voor mijn positie vechten. Dat voel je wel in je benen. Ik denk dat de tweede plek het maximale was. Ik ben blij met mijn prestatie. Natuurlijk had ik liever gewonnen, maar ik had hier ook achter Gaviria zwaar kunnen vallen."

"Ik had vandaag alle pech, maar tevens ook al het geluk van de wereld. Ik hoef niet alles te hebben. Als de fans hiervan genoten hebben, dan ben ik daar heel blij mee. Het gaat niet altijd alleen om zeges, voor mij is de show vaak nog belangrijker."

Sagan sprong ook nog over een rotonde: "Op dat moment ben je niet met de show bezig, hoor.. Het enige wat ik op dat moment dacht was om zo snel mogelijk terug te komen."