Food

Fitnessblogster waarschuwt: "Foodfoto's op Instagram maken je dikker"

Print
Fitnessblogster waarschuwt: "Foodfoto's op Instagram maken je dikker"

Foto: Shutterstock

Op Instagram is het vooral belangrijk dat het er smakelijk en indrukwekkend uitziet en dus worden maaltijden gepimpt met allerlei lekkernijen. Maar al die extra toevoegingen zorgen er volgens fitnessblogster Amanda Meixner voor dat de porties die je vervolgens eet groter worden en je dus vaak te veel calorieën binnenkrijgt. Met alle gevolgen van dien.

Het oog wil ook wat, zeker als het gaat over eten op Instagram. Denk aan de rijkgevulde smoothiebowls of stapels pannenkoekjes waar vanalles wordt aan toegevoegd om het er beter te doen uitzien. De populaire Amerikaanse fitness- en foodblogster Amanda Meixner telt meer dan een half miljoen volgers en wil net dat aan de kaak stellen. Volgens haar zorgen al die extra ingrediënten ervoor dat de porties te groot worden en dus het aantal calorieën te talrijk, waardoor je uiteindelijk bijkomt.

Om dat duidelijk te maken, deelt ze onder andere twee foto's naast elkaar van een ontbijtkommetje. Een met de goede, gebalanceerde portie voor haar en eentje die er dan wel Instagramwaardig uitziet, maar meer dan dubbel zoveel calorieën bevat. "Even serieus, ik heb me er in het verleden ook schuldig aan gemaakt, maar wanneer je eten er extra mooi wil laten uitzien en het vervolgens overdoet dan word je vaak opgezadeld met te grote porties", zegt de 26-jarige Meixner.

 

The moment when people post oatmeal and they’re like “kept it super simple today” and it’s like caramel chocolate, matcha toffee coffee oats with cocoa nibs, star fruit, bewitched peanut butter with bananas captured in the trees of Narnia ???? . In all seriousness, I’ve been guilty of this before! When you try to make your food extra pretty & overkill for the gram but really it’s way out of portion ?? More info below: . Lower cal oatmeal: 1/2 cup cooked steel cut oats 1/2 cup strawberry halves 1/4 cup blueberries 20g chocolate Cinnamon + stevia . Higher cal oatmeal: 1 cup steel cut oats 1 cup strawberry halves 1/2 cup blueberries 20 g chocolate 1 protein cookie Cinnamon + stevia . Inspired by @fit_pham . . . . #healthfood #oatmeal #cleaneatingforlife #oats #cleaneatinglifestyle #porridge #cleaneatingaddict #livinghealthy #cleaneatingdiet #cleaneatingjourney #cleaneatingrecipe #cleaneatingchallenge #cleaneatingideas #gettinghealthy #wholefood #veganbreakfast #healthybreakfast #realfood #peanutbutter #overnightoats #banana #cleaneats #cinnamon #chiaseeds #breakfast #blueberries #foodgram #strawberries #frühstück

Een bericht gedeeld door Amanda Meixner (@meowmeix) op

 

 

Een bericht gedeeld door Amanda Meixner (@meowmeix) op

Meixner is echter niet de eerste bekende fitnessblogger die met die vergelijking uitpakt. Onder meer Chi Pham, ook goed voor enkele honderduizenden volgers, belicht dezelfde problematiek op haar profiel. Al moet er toch één kanttekening bij gemaakt worden. Eten al die foodbloggers wel die rijkgevulde maaltijden echt op of dienen de meeste ingrediënten enkel voor de foto?

 

??OATMEAL BOWLS GONE WILD?? Hehe who says it's a bad thing? ?? I love starting my day with a hearty bowl of oats, topped with aaaaalll the goodies. ??? Can't be more than just a few cals, yeah? Toppings don't count.... right????? ??Welp. Well I took the time to actually calculate how many cals my normal oatmeal bowl is and sometimes... it legit gets up to 700 calories!! Which maybe after a super hard fasted leg workout is a GOOD amount of food to REFUEL. Buuuut... maybe not so good for a rest day morning? Honestly, it's all about YOUR goals and what YOUR body needs. ? And speaking of you... what's YOUR fave toppings?! ???? . . . . #oatmeal #oatmealkilla #oatmealaddict #oatmealbowl #portionsizes #calories #caloriecontrol #caloriedeficit #caloriecount #nutritiontips #nutritionplan #servingsize #absaremadeinthekitchen #nutritional #healthyish #oatporn #oatmealinspo #nourishbowl #nourishingfood #weightlosstips

Een bericht gedeeld door C H I (@fit_pham) op

 

Niet te missen