Mode

Iconische krokodil van Lacoste maakt plaats voor 10 bedreigde diersoorten

Print

Lacoste heeft een hart voor dieren. Dat laat het modemerk zien met een opmerkelijke actie. Voor even zal zijn iconische krokodillenlogo plaats moeten maken voor figuurtjes van de 10 meest bedreigde diersoorten op aarde. Daarmee wil het merk aandacht vragen voor de schrijnende situaties van die dieren in het wild.

Het icoontje van Lacoste is één van de bekendste logo’s ter wereld. De groene krokodil prijkt al sinds het prille begin met zijn wijd opengesperde bek op de befaamde polo’s van het modemerk. Dat dier staat er niet zomaar: het is een verwijzing naar de bijnaam van oprichter René ‘Le Crocodile’ Lacoste.

Nu is het logo voor het eerst in zijn geschiedenis aangepast. In de plaats daarvan zijn er momenteel T-shirts te koop met kleine iconen van de 10 meest bedreigde diersoorten ter wereld. Van een sumatraanse tijger tot de Californische condor: deze dieren mogen nu even het logo zijn van het Franse modemerk.

De actie is uniek, maar ook tijdelijk. Er zijn slechts een beperkt aantal speciale polo’s gemaakt. Hoe zeldzamer het dier in het wild, hoe minder polo’s ervan zijn gemaakt. Zo zijn er van de vaquita dolfijn maar 30 polo’s, terwijl er van de Javaanse neushoorn 67 te verkrijgen zijn. In het totaal zijn er 1.775 unieke T-shirts op de markt.

Wie zo’n polo op de kop wil tikken, zal daar 150 euro voor moeten over hebben. Een deel van die opbrengst gaat naar het redden van bedreigde diersoorten. Op de Parijse Fashion Week gingen de T-shirts alvast razendsnel over de toonbank.

Niet te missen