Adidas haalt slag thuis tegen Belgisch schoenenbedrijf: ook twee strepen zijn inbreuk

Print
Adidas haalt slag thuis tegen Belgisch schoenenbedrijf: ook twee strepen zijn inbreuk

De strepen van Adidas zijn beschermd Foto: adidas

Het Duitse Adidas heeft opnieuw gelijk gehaald in haar verzet tegen het Belgische schoenenbedrijf Shoe Branding Europe. Dat bedrijf wilde een schoen met twee opvallende schuine strepen laten registreren bij het Europese merkenbureau. Adidas verzette zich daartegen omwille van de gelijkenissen met het hun design.

Het Belgische schoenenbedrijf Shoe Branding Europe wilde in 2009 en 2011 twee schoenen laten registreren bij het Europese Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Maar het Duitse sportmerk Adidas verzette zich tegen het ontwerp van de schoenen. Die schoenen bevatten namelijk twee opvallende voorwaartse strepen. De gelijkenis met het typische (en gepatenteerde) Adidas-design van drie schuine strepen was te groot, vond Adidas.

Het EUIPO volgde die redenering en weigerde in 2015 en 2016 de merken van Shoe Branding Europe te erkennen. Volgens het bureau waren de gelijkenissen tussen beide schoenen te groot en bestond er het gevaar dat Shoe Branding Europe ‘ongerechtvaardigd voordeel zou trekken uit de reputatie van het merk Adidas’.

Het Belgische bedrijf ging in beroep tegen de beslissing ven het EUIPO, maar het Gerecht van de Europese Unie volgt de inschatting van het merkenbureau en verwerpt de beroepen. Volgens de uitspraak zou Shoe Branding Europe voordeel kunnen halen uit de reputatie van het merk Adidas en kan ze ‘niet het bewijs leveren dat er een geldige reden bestond voor het gebruik van de aangevraagde merken’.