Astronomen zagen ster 10,5 miljard jaar geleden ontploffen

Astronomen zagen ster 10,5 miljard jaar geleden ontploffen

(archiefbeeld) Foto: AP

Astronomen hebben dinsdag bekendgemaakt een ster 10,5 miljard jaar geleden te zien hebben ontploffen. Het gaat om de verst verwijderde supernova ooit.

“DES16C2nm bevindt zich extreem ver, is extreem helder en extreem zeldzaam, niet het soort van dingen waarop men als astronoom alle dagen valt”, zei hoofdonderzoeker Mathew Smith in een communiqué van de Universiteit van Southampton.

Het fenomeen deed zich voor toen een enorme ster opgerold in een ver sterrenstelsel met een cataclystische ontploffing aan haar levenseinde kwam.

Zo een supernova brengt zeer hevige fenomenen met zich mee. Want de materie van het hemellichaam wordt uitgespuwd aan snelheden van meerdere duizenden km per seconde. Doordat een ongelooflijke hoeveelheid energie vrijkomt, is de gebeurtenis even helder als 200 miljoen keer onze Zon en dus van bij ons te zien.

Het licht van de ontploffing heeft ons 10,5 miljard jaar later bereikt. Het is voor het eerst opgemerkt in augustus 2016. Drie verschillende telescopen hebben in oktober 2017 de afstand en extreme helderheid bevestigd.

Het team onder leiding van astronomen van de Universiteit van Southampton dat berichtte in het vakblad Astrophysical Journal plaatste het fenomeen in de klasse van “extreem heldere supernova’s”, of de klasse van de meest heldere en zeldzame ontploffingen van een ster.

“Bovenop een zeer opwindende ontdekking, geeft de extreme afstand van DES16C2nm ons een unieke blik op de aard van extreem heldere supernova’s”, zegt Mathew Smith. “Het door deze supernova uitgestraalde ultraviolette licht geeft ons informatie over de hoeveelheid metaal die de explosie heeft voortgebracht en over de temperatuur van de explosie zelf. Dat is essentiële informatie om de oorzaken en de drijfveren van deze kosmische explosies te begrijpen”.

(belga)