Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

“Een gebrek aan strategisch denken en de gave om secuur te onderhandelen, kan nu het einde van Brussels Airlines betekenen"

“Een gebrek aan strategisch denken en de gave om secuur te onderhandelen, kan nu het einde van Brussels Airlines betekenen"

Yves Lambrix

De drie vakbonden bij Brussels Airlines dreigen met stakingen nu moederbedrijf Lufthansa de eigenheid van de Belgische dochter bij het grof vuil wil zetten door die te integreren in haar lagekostenmaatschappij Eurowings. Hoewel rendabel dankzij 9 miljoen passagiers in 2017 is zo’n downgrade een catastrofe. Met uitzondering van enkele langeafstandsvluchten naar Afrika zou de naam van Brussels Airlines op termijn kunnen verdwijnen. Onze Belgische luchtvaarttrots zou Zaventem ook als hub (een luchthaven waar men overstapt op andere vluchten) verliezen, waardoor enkele honderden van de 3.500 jobs naar de Eurowingshoofdzetel in Keulen dreigen te verhuizen. Alsof dat niet genoeg is, verliest Zaventem zelf een belangrijke troef om nieuwe spelers te lokken.

Ondanks de stakingsdreiging en de steun van een 50-tal gereputeerde Belgische CEO’s, wordt verwacht dat Lufthansa vandaag de eerste scène uit dit horrorverhaal zal inblikken: het gedwongen ...