Brussels Airlines vreest dat einde maandag wordt aangekondigd

Print
Brussels Airlines vreest dat einde maandag wordt aangekondigd

Foto: BELGA

Lufthansa, het Duitse moederbedrijf van Brussels Airlines, zou de eigenheid van de Belgische dochter bij het grof vuil willen zetten. Dat zou het einde worden van de luchtvaart­maatschappij zoals we die vandaag kennen, schrijft De Standaard.

Op de raad van bestuur nu maandag zou de kop rollen van CEO Bernard Gustin. Maar ­gevreesd wordt dat ook de toekomst van de luchtvaartmaatschappij bezegeld wordt. Lufthansa zou klaarstaan om haar wil met harde hand op te leggen.

Eind 2016 nam Lufthansa Brussels Airlines, verrezen uit de as van Sabena, over. Toen klonk het dat de maatschappij haar ­eigenheid zou kunnen behouden. Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa, zou zelfs een voorbeeld nemen aan het model van Brussels Airlines.

De realiteit oogt vandaag ­anders. Na maanden van discussies werd duidelijk dat tussen Eurowings en Brussels Airlines weinig synergieën te realiseren zijn. Brussels Airlines vreest dat het volledig wordt geassimileerd door Eurowings. Daarbij zou zelfs de naam Brussels Airlines kunnen verdwijnen. En die mooie intenties uit 2016? “Daarmee hebben ze ons gesust”, zegt een bron dicht bij het dossier. “Nu willen ze gewoon onze vliegtuigen.”

Brussels Airlines vreest dat einde maandag wordt aangekondigd
Bernard Gustin

“Je zou beter aan je cijfers denken”

CEO Gustin heeft zich steeds tegen zo’n assimilatie verzet. Hij werd niet gehoord. Uitentreuren zou hij geprobeerd hebben zijn plan op de raad van bestuur te presenteren, maar de Duitse CEO Carsten Spohr gaf hem nooit de kans. Spohr zou hem zelfs brutaal de mond hebben ­gesnoerd. “Je zou beter wat meer aan je cijfers denken in plaats van te fietsen in Afrika”, zou die hem hebben toegeworpen. Daarmee doelde hij op Gustins deelname aan Bike for Africa voor het ­goede doel.

Als de Duitsers maandag ook hun beslissing over de toekomst van Brussels Airlines bekend­maken, en het het plan wordt waar zo voor wordt gevreesd, dan heeft dat grote gevolgen. Brussels Airlines wordt dan ­gedegradeerd tot een lagekostenmaatschappij die vooral in Europa actief is. Lange, intercontinentale vluchten zouden verdwijnen ten voordele van Lufthansa-hubs zoals Frankfurt.