Fit & Gezond

Afvallen? Dan hoef je niet minder te eten

Print
Afvallen? Dan hoef je niet minder te eten

Goed nieuws voor wie zich voorgenomen heeft om af te vallen en sinds begin dit jaar op dieet staat: je hoeft eigenlijk niet minder te eten om kilo’s kwijt te spelen. Dat wijst een nieuw onderzoek aan de Pennsylvania State University uit.

De vuistregel voor wie wil vermageren? Minder calorieën opnemen. Maar minder calorieën betekent daarom niet dat je genoodzaakt bent om minder te eten. De vorsers suggereren in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite dat focussen op gezondere voeding een betere strategie is om gewicht te verliezen dan portiegroottes verkleinen.

Verschillende maaltijden

De onderzoekers kwamen tot deze - weinig verrassende conclusie - na een observatie van de voedselconsumptie van 102 vrouwen. Een groep van 39 vrouwen was eerder betrokken bij een onderzoek naar gewichtsverlies, 63 dames waren niet eerder bij een studie betrokken. Alle proefpersonen kwamen gedurende een maand één keer per week naar een labo om een maaltijd te consumeren. Ze kregen tijdens het traject verschillende porties en verschillende soorten voedsel op hun bord.

Gezondere keuzes

Wat bleek? Vrouwen in beide groepen werden het slachtoffer van het “portiegrootte effect”. Dat betekent dat ze de neiging hadden om meer te eten wanneer grotere porties voedsel werden gepresenteerd. Het meest opmerkelijke verschil werd duidelijk bij het uitdiepen van hun voedselkeuzes. De getrainde deelneemsters (de dames die aan eerder onderzoek meewerkten) kozen vaker voor caloriearme gerechten dan de anderen.

Niet altijd slaatjes

Hoewel de vrouwen tijdens de studie niet werden gewogen en het effect minimaal zou geweest zijn door de korte proefperiode, gaat hoofdonderzoeker Faris Zuraikat ervan uit dat gezondere keuzes op termijn een effectieve manier zijn om calorieën te verminderen en kilo’s kwijt te raken. “Wanneer men voedingsmiddelen met minder calorieën selecteert, kan men er meer van eten”, klinkt het. “Voor beginners: ga voor voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan water zoals fruit en groenten. We willen niet dat mensen denken dat ze de hele tijd salade moeten eten, maar er zijn manieren om waterrijke ingrediënten in elke maaltijd te verwerken. Zo kan je hetzelfde niveau van smakelijkheid behouden en dezelfde hoeveelheid voedsel eten zonder de focus op een gezond gewicht te verliezen.”

Niet te missen