Fit & Gezond

Klaar voor Tournée Minérale? Ruim kwart van horecazaken schenkt speciaal alcoholvrije dranken

Print
Klaar voor Tournée Minérale? Ruim kwart van horecazaken schenkt speciaal alcoholvrije dranken

De horeca heeft besloten om dan toch mee in te spelen op Tournée Minérale, de maand zonder alcohol die nu donderdag 1 februari van start gaat. Vorig jaar waren ze kwaad, omdat de actie uit de lucht kwam vallen en voor veel verlies zorgde, maar dit jaar zijn ze voorbereid. Bijna de helft van de zaken overweegt om een apart en uitgebreid aanbod te voorzien voor de deelnemers. Dat blijkt uit een enquête van het NSZ.

Mocktails, fruitwaters, alcholvrije bieren en wijnen, al wat de klok slaat. De Vlaamse horecazaken zijn in 2018 van plan om volledig in te spelen op de bewustmakingsactie over alcohol van het VAD en de Stichting tegen Kanker. Tournée Minérale was immers een groot succes vorig jaar, voor de deelnemers tenminste.

“Vorig jaar was de horeca niet opgezet met deze actie, omdat het concept uit de lucht kwam vallen. De sector leed toen verlies”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Onderzoek van NSZ wees toen uit dat 4 op de 10 horecazaken hun omzet met gemiddeld 10 procent zagen afnemen. “Daarom zijn we rond de tafel gaan zitten met de organisatoren van Tournée Minérale met de bedoeling om na te gaan hoe we de horeca tijdens deze maand extra kunnen helpen.”

In de verf voor extra omzet

De ondernemersorganisatie bevroeg 245 horecazaken. Daaruit blijkt dat 27 procent van de horecazaken vanaf donderdag concreet zal inspelen op Tournée Minérale en dat 21 procent dat overweegt. Hun strategie? De alcoholvrije dranken resoluut naar voren schuiven op de kaart. “We raden cafés en restaurants aan om het duidelijk aan te geven in de zaak, op de website en via sociale media. Het aangepast aanbod dat mooi in de verf gezet wordt, kan zorgen voor extra klanten en extra omzet”, klinkt het bij NSZ.

Er is echter één element dat gevaarlijk kan zijn voor de zaken die zich aan Tournée Minérale wagen, zo waarschuwt de ondernemersorganisatie. Brouwers en drankenhandelaars leggen immers vaak een verplichte, vaste volumeafname van bepaalde dranken op. “We vragen hen om tijdens de maand februari daar soepel mee om te gaan. “Als er, zoals vorig jaar, officieel meer dan 100.000 Belgen deelnemen (en officieus nog een pak erbij) dan scheelt dat al snel een slok op de borrel qua consumptie van bier, wijn en sterke drank op café en restaurant. Daar moeten brouwers en drankenhandelaars rekening mee houden tijdens februari”, besluit NSZ.

Niet te missen