Beauty

Model met hoofddoek trekt zich terug uit L’Oréal-campagne

Print
Model met hoofddoek trekt zich terug uit L’Oréal-campagne

De Britse blogster Amena Khan, het opvallende gezicht voor de nieuwe campagne van L’Oréal voor haarverzorgingsproducten, heeft zich teruggetrokken na ophef over enkele tweets.

Het was een opvallend statement voor diversiteit: L’Oréal koos voor haar nieuwe campagne voor haarverzorgingsproducten voor Amena Khan, een populaire Britse blogster die haar haarlokken bedekt houdt.

Een week na de lancering van de nieuwe reclamecampagne, trekt de bekende Britse zich terug. Ze stopt naar eigen zeggen ‘vanwege de discussie rond de campagne’. Die discussie zorgt ervoor dat ‘het positieve en inclusieve gevoel’ naar de achtergrond verdwijnt.

Khan kwam onder vuur te liggen nadat een reeks tweets uit 2014 opdoken. In die tweets noemde ze Israël ‘een sinistere en illegale staat’. Ze schreef dat het land verantwoordelijk is voor ‘marteling, moord, verkrachting en genocide’ en dat het er vol loopt met ‘kindermoordenaars’.

De blogster heeft de tweets ondertussen verwijderd en zich via Instagram geëxcuseerd. ‘Die tweets zij niet in lijn met de harmonieuze boodschap waar ik voor sta’, aldus het model. ‘De bevordering van diversiteit is een van mijn passies, ik discrimineer niemand.’ L’Oréal apprecieert het dat ze zich verontschuldigd heeft en gaat akkoord met de beslissing om zich terug te trekken.

Krachtig signaal

Khan was heel erg trots dat ze gekozen werd als ambassadrice en vond de keuze van het beautymerk voor iemand met een hoofddoek een krachtig signaal. ‘Je geeft ook om je haar als je dat niet aan de buitenwereld laat zien’, was haar boodschap. ‘Ook onder een hoofddoek kan je mooi haar hebben. Ik doe niets liever dan mijn haar stylen of het verzorgen met producten.’

Het model vond het ook een belangrijke stap voorwaarts voor meer inclusiviteit. ‘Ik had vroeger niemand om naar op te kijken. Door voor vrouwen met een hoofddoek te kiezen, krijgen jonge moslimmeisjes wel te zien dat een hoofddoek geen obstakel hoeft te vormen.’

Khan is bekend vanwege haar filmpjes en foto’s over verzorgingsproducten. Ze heeft bijna 600.000 volgers op Instagram. Daarnaast is ze medeoprichter van een cosmeticabedrijf en ontwerper van haar eigen hoofddoekenlijn. Ze is het eerste model met hoofddoek dat opduikt in reclame voor haarverzorging.

Niet te missen