Minder file en minder luchtvervuiling door deze verkeerslichten

Print
Minder file en minder luchtvervuiling door deze verkeerslichten

Archiefbeeld. Foto: jdl

Brussel -

Het Brussels verkeerslichtenplan, waarbij de verkeerslichten op de belangrijkste assen op elkaar afgestemd worden in functie van het tijdstip en de verkeersvraag, leidt tot minder file en minder luchtvervuiling. Dat meldt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) zaterdag. Wagens moeten minder stoppen en het verkeer stroomt vlotter door.

Momenteel zijn de verkeerslichten op 8 van de 18 geplande belangrijke verkeersassen in Brussel op elkaar afgestemd. Het gaat om de lichten aan de Keizer Karellaan, de Leopold II laan, de Belliardstraat, aan Sainctelette-IJzer, de Werkhuizenkaai, de Van Praet brug, de Industrielaan en de Wetstraat.

“De resultaten zijn alvast veelbelovend”, zegt Smet. “Het aantal file-uren op deze assen daalt aanzienlijk en we noteren een daling in luchtvervuiling.” Op vlak van CO2-uitstoot werd een gemiddelde daling van 5 procent genoteerd bij evaluaties op de Keizer Karellaan en de Leopold II laan.