Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Van werkschuwe lesjesdrammers tot gepassioneerde leermeesters: hoe hard werkt de leerkracht nu eigenlijk?

Groot Tijdsonderzoek geeft blik achter de schermen

Van werkschuwe lesjesdrammers tot gepassioneerde leermeesters: hoe hard werkt de leerkracht nu eigenlijk?

Foto: Karel Hemerijckx

Hasselt -

Leraren. Breek ons de bek niet open. We hebben ze allemaal gekend. Hele goeie, hele slechte. Van werkschuwe lesjesdrammers tot gepassioneerde leermeesters (m/v). Van pedagogische onbenullen tot meeslepende vertellers. Eén ding hadden ze allemaal gemeen: veel vakantie. Waarover niet-leraren elkaar wel eens aangrijnzen: Ja, ja, hard werken. Veel leraren vinden die spot niet altijd eerlijk. Velen werken wél hard. Veel gebeurt ook achter de schermen en niet altijd voor het bord. Daarom o.m. heeft minister Crevits een Groot Tijdsonderzoek besteld, ook al om meer objectieve data te hebben voor het vastgelopen loopbaandebat bij Onderwijs. Hier volgen getuigenissen van vier Limburgse leerkrachten. Die alle vier op hun manier keihard werken. En het nog graag doen ook.

Vanaf 22 januari, en dat 13 weken lang, kunnen de 150.000 leerkrachten in Vlaanderen via Het Grote Tijdsonderzoek aangeven hoeveel ze nu echt werken tijdens een door hun gekozen week. De resultaten moeten ...