“Banken hebben te weinig naar klanten geluisterd”

Print
“Banken hebben te weinig naar klanten geluisterd”
Brussel -

De banken hebben in het verleden te veel naar de eigen navel gestaard en te weinig geluisterd naar de klanten. Ze zullen zich moeten aanpassen en uit hun comfortzone treden, anders zullen ze klanten verliezen aan externe spelers die aan “cherry picking” doen. Dat heeft Karel Van Eetvelt, sinds enkele maanden CEO van bankenfederatie Febelfin, woensdagavond gezegd. Hij deed dat voor een bankierspubliek in Brussel, bij de uitreiking van de “Bank van het jaar 2018”-prijzen van vergelijkingswebsite bankshopper.be.

Volgens Van Eetvelt is de bankensector lange tijd erg gesloten geweest, waarbij de banken alles onder controle hielden. Steeds meer bieden echter externe spelers - van kleine spelers tot giganten als Apple en Google - ook financiële diensten aan. Ze doen aan “cherry picking”, aldus de Febelfin-topman, ze pikken alleen die diensten eruit die hen interesseren.

Banken moeten daarop reageren, anders dreigen ze klanten te verliezen. Ze moeten transparanter worden en meer retailer: kijken wat de klant wil en dat aanbieden. Daarvoor zullen ze volgens Van Eetvelt ook buiten de grenzen van het traditionele bankieren moeten kijken. Hij is gewonnen voor diversificatie, samenwerking met niet-financiële partners. Denk bijvoorbeeld aan de recente flirt tussen Belfius en telecombedrijf Proximus.

Extra uitdaging is volgens de Febelfin-topman om de nood aan innovatie te combineren met het “strakke cordon” dat door de regelgevers aan de banken wordt opgelegd.

“Bank van het Jaar 2018” werd BNP Paribas Fortis. Meer dan 103.000 mensen brachten volgens bankshopper.be een stem uit. Uit een begeleidend onderzoek bleek dat een op de vijf Belgen zou overwegen om dit jaar voor minstens één product naar een andere bank te stappen, een op de acht zou volledig willen overstappen.

Vanaf 1 februari wordt veranderen van bank eenvoudiger.

(belga)