Mode

The Weeknd zet samenwerking met H&M stop na uitschuiver met trui

Print
The Weeknd zet samenwerking met H&M stop na uitschuiver met trui

Foto: H&M

The Weeknd heeft laten weten dat hij niet langer met H&M wil samenwerken na enkele succesvolle collecties. Dat maakte de zanger zelf op Twitter bekend. Die drastische beslissing nam hij nadat H&M op zijn Britse website een foto had gedeeld van een zwart jongetje met een trui met het opschrift 'Coolest Monkey in the Jungle' er op. Ronduit racistisch, klinkt het her en der.

In september nog lanceerde The Weeknd een tweede XO-collectie in samenwerking met H&M en hij poseerde ook zelf in de campagne ervoor, maar aan die vruchtbare samenwerking is nu een einde gekomen. Abel Tesfaye, zijn echte naam, heeft zelf de stekker er uitgetrokken en maakte dat nieuws bekend via Twitter. De Canadese artiest wil niet langer iets met de Zweedse winkelketen te maken hebben na een pijnlijke uitschuiver waardoor hij "diep beledigd" is. 

H&M had op zijn Britse webshop namelijk een foto gezet van een zwart jongetje met een hoodie en daarop de tekst 'Coolest Monkey in the Jungle', coolste aap van de jungle. Toen dat bekendraakte, werd H&M van langs alle kanten beschuldigd van racisme. Onder meer Dalilla Hermans liet van zich horen. “Natuurlijk is het goed dat jullie een zwarte jongen model laten staan”, schreef ze. “Maar zet geen slogan als deze op een trui die door een zwart kind wordt gedragen. Denk na. Doe beter."

Excuses

De Zweedste kledingketen heeft zich ondertussen wel al verontschuldigd voor het voorval. "We willen ons oprecht excuseren", klinkt het in een reactie aan TIME. "Het kledingstuk is ondertussen van al onze online kanalen verwijderd. We geloven in diversiteit en inclusiviteit en we zullen dit intern doorlichten."

 

Niet te missen