Kanaal Z krijgt boete voor product placement

Print
Kanaal Z krijgt boete voor product placement

Hyundai is een van de merken die op Kanaal Z te lovende aandacht kreeg Foto: BELGA

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Kanaal Z een boete van 1.250 euro opgelegd voor het niet conform de regelgeving uitzenden van product placement. Sommige producten kregen te lovende commentaren;

De VRM controleerde de uitzendingen van diverse tv-zenders op 4 september, waaronder Kanaal Z. Tijdens de onderzochte periode werd twee keer dezelfde aflevering van het programma BOUW.TV uitgezonden. ‘In het desbetreffende programma is productplaatsing aanwezig’, concludeert de toezichthouder.

Maar daar zijn regels voor. ‘Zo mogen dergelijke programma’s onder meer niet rechtstreeks aansporen tot aankoop van goederen, in het bijzonder door die producten specifiek aan te prijzen, noch mogen de producten in kwestie overmatige aandacht krijgen’, legt de VRM uit.

De regulator stelde vast dat er een loutere positieve belichting is van de merken en bedrijven, waaronder Volkswagen, Devako Machinery, Iveco, Hyundai, Quality Pumps, TLS en Isuzu. Dat gebeurt volgens de VRM door ‘lovende commentaren’. Bovendien wordt volgens de regulator gebruik gemaakt van ‘een promotioneel ondersteunende beeldvorming’ en worden met behulp van fragmenten uit bedrijfsfilmpjes de merken en bedrijven gunstig belicht. ‘De verwevenheid tussen redactionele inhoud en commerciële communicatie is de facto totaal’, aldus de VRM.

De bedrijven en merken die aan bod komen, krijgen nagenoeg alle aandacht, dit op zo’n manier dat de omroeporganisatie volgens de VRM de limieten van de aandacht overschrijdt die in geval van product placement mag worden besteed.