Eerste mobiele trajectcontrole getest in Willebroek: veelbelovende manier voor veiligere wegen

Print
Eerste mobiele trajectcontrole getest in Willebroek: veelbelovende manier voor veiligere wegen

Foto: BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft in Willebroek een nieuw instrument voorgesteld om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen: de mobiele trajectcontrole. Het systeem wordt voor het eerst getest op de A12 richting Antwerpen, tussen Londerzeel en Willebroek. Het gaat om een volwaardige trajectcontrole, die snel te verplaatsen is. “Dit pop-upsysteem kan sneller, flexibeler en ruimer ingezet worden, tegen een lagere prijs”, aldus de minister.

Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst de eerste mobiele trajectcontrole op de A12 in de richting van Antwerpen, tussen de brug van de Oudemanstraat in Londerzeel en het kruispunt ‘Den Duvel’ in Willebroek, waar dagelijks tussen de 20.000 en 25.000 voertuigen voorbijrijden. Vorig jaar gebeurden op dat traject een twintigtal ongevallen waarbij drie doden, twee zwaargewonden en tweeëntwintig lichtgewonden vielen.

Eerste mobiele trajectcontrole getest in Willebroek: veelbelovende manier voor veiligere wegen
Foto: BELGA

Wegenwerven

Nadien wil Weyts de mobiele trajectcontrole vooral inzetten langs wegenwerven.

“Vorig jaar noteerden we ter hoogte van wegenwerven wel 545 letselongevallen, met als menselijke tol zeven doden, 66 zwaargewonden en 465 lichtgewonden”, weet Weyts. “Je kan geen klassieke trajectcontrole installeren voor de duur van een werf, maar de mobiele trajectcontrole is een veelbelovend nieuw instrument om werven te beveiligen”.

Koopje

Een klassieke trajectcontrole kost voor aankoop en installatie ongeveer 200.000 euro. De mobiele trajectcontrole vergt een eenmalige aankoop van ongeveer 67.000 euro en daarna is er enkel nog de kost van 40.000 euro om de trajectcontrole te verplaatsen en opnieuw te ijken.

Na de eerste generatie van mobiele trajectcontrole wil Weyts snel werk maken van de tweede generatie, die alleen een batterij nodig zal hebben. Dat betekent concreet dat de mobiele trajectcontrole ook geplaatst zal kunnen worden op plaatsen waar geen aansluiting op de energiebevoorrading mogelijk is.

De eerste mobiele trajectcontrole is er.