Fit & Gezond

Nieuw bij Weight Watchers: voor deze voeding moet je geen punten meer tellen

Print
Nieuw bij Weight Watchers: voor deze voeding moet je geen punten meer tellen

Nog een paar weken voor de strijd tegen de kilo’s en het plan om gezonder te eten weer bovenaan de lijstjes met goede voornemens prijken. Niet toevallig dus dat het afslankprogramma Weight Watchers nu met WW Flex een nieuw programma lanceert.

Het bekende systeem van Weight Watchers, waarbij je voor elk voedingsmiddel punten moet optellen, blijft. Wel nieuw: de lijst van voedingsmiddelen waarvoor je geen punten moet tellen, was nog nooit zo uitgebreid. Onder meer fruit, groenten, eieren, vis, kip, magere yoghurt en tofu mag je eten zonder beperking. Op die manier krijgen gebruikers meer vrijheid, moeten ze minder tellen en worden ze aangemoedigd om te kiezen voor gezond eten.

Voedingsmiddelen zoals fruit en groenten kregen eerder al het label ‘Zero Points’ , maar kip, vis, en eieren - vroeger goed voor twee punten - zijn wel nieuw op de lijst. Voor u zich laat gaan: het gaat om zuivere groenten (dus geen spinazie met roomsaus), verse vis (dus niet gedroogd of ingeblikt), kip en kalkoen zonder vel of marinade en yoghurt zonder smaakstoffen. Ook eieren staan op de lijst, al wordt gewaarschuwd ze met mate te eten. De volledige lijst van Zero Points-voedingsmiddelen vind je hier.

Cholesterol en vet in ere hersteld

“We herstellen voedingsmiddelen zoals eieren, die rijk zijn aan cholesterol, en vette vis – rijk aan vet – in ere”, zegt Gary Foster, hoofdwetenschapper bij Weight Watchers, in een persbericht. “Recent onderzoek toont namelijk aan dat cholesterol eten zich niet noodzakelijk vertaalt in een verhoogd cholesterolgehalte, net zoals vet eten niet betekent dat het je ‘vet’ maakt. Veel van deze voedingsmiddelen zijn goede bronnen van eiwitten, een belangrijk voedingsmiddel dat je spieren van brandstof voorziet en je een verzadigd gevoel geeft. Het nieuwe programma moedigt mensen aan om eiwitten te eten, maar daarnaast blijven ook goede vetten en koolhydraten belangrijk. Zo proberen we hen voorzichtig naar gezondere keuzes te begeleiden.”

SmartPoints tellen

Alle voeding die niet op de lijst staat, krijgt nog wel een waarde in zogenaamde ‘SmartPoints’, gebaseerd op het aantal calorieën, eiwitten, suikers en verzadigde vetten. Op basis van je gewicht en doelstellingen krijg je een persoonlijk dagtotaal, met een minimum van 23. Nieuw is ook dat je vier SmartPoints kan overdragen naar de volgende dag en een aantal vrij te besteden punten per week extra krijgt, zodat je kan ‘sparen’ voor een bepaalde gelegenheid. Daarnaast worden gebruikers aangemoedigd te bewegen door zogenaamde ActivPoints, waarvan je een deel ook kan inwisselen voor eten en drinken.

Externe links

Niet te missen