Onderzoek toont aan: kerstcadeaus maken je niet gelukkig

Print
Onderzoek toont aan: kerstcadeaus maken je niet gelukkig

Foto: EPA-EFE

‘O dennenboom, o dennenboom!’ U zingt het uit volle borst mee wanneer de kerstperiode aanbreekt. Zeker als onder die “wondermooie naalden” ook wat cadeautjes te vinden zijn. Maar gelukkiger maken die geschenken ons niet, zo blijkt uit een onderzoek.

“Een materieel cadeau is slechts een uitdrukking van een intentie”, vertelt Mia Leijssen, hoogleraar psychologie aan de KU Leuven en auteur van diverse boeken rond welzijn en geluk. “Vaak zijn mensen niet blij met het cadeau dat je hen geeft – kijk maar naar het succes van tweedehandswebsites op tweede kerstdag. Mensen hebben al veel te veel en overvloed maakt niet gelukkiger. Meer zelfs: we zijn er zo aan gewend geraakt dat het bijna een verslaving is geworden en we steeds meer nodig hebben om hetzelfde gevoel van voldoening te bekomen. Als je niet oprecht en expliciet je dankbaarheid uitdrukt, heeft een cadeau eigenlijk geen zin.”

Coca-Cola, die het onderzoek liet uitvoeren roept in zijn kerstcampagne dan ook op om dankbaarheid op een andere manier te tonen. “Je kunt beter even proberen stil te staan bij wat écht bijdraagt aan je welzijn en daar expliciet dankbaar om zijn. Zo ontwikkel je tegengif voor gewenning. Een dankbaarheidsbrief schrijven bijvoorbeeld, persoonlijk en met concrete elementen erin waarvoor je dankbaar bent, is een heel krachtig instrument”, voegt Leijssen toe.

Wie zijn dankbaarheid op een wel erg zichtbare wijze wil uitdrukken kan een persoonlijke boodschap op de iconische kersttruck van het frisdrankmerk laten projecteren. De iconische kersttruck komt opnieuw naar België en houdt 30 keer halt. Wie een bezoekje brengt aan de kersttruck kan er zijn of haar dank-je-wel-boodschap doorgeven en laten verschijnen op de zijkant van de truck. Wie niet tot aan de truck raakt, kan online terecht op christmas.cocacola.be/nl.

Lees meer over Kerstmis