Reisorganisatie sleept koppel voor de rechter dat beweert “erg ziek te worden door hoteleten”

Print
Reisorganisatie sleept koppel voor de rechter dat beweert “erg ziek te worden door hoteleten”

Foto: Tripadvisor

Een koppel dat in 2015 een luxueuze huwelijksreis maakte in Mexico, beweerde dat het ziek was geworden van het eten op hotel. De reisorganisator rook onraad en daagde de twee voor de rechtbank, waar opvallende bewijsstukken aangehaald werden.

Craig en Lisa Boyd, een koppel uit het Britse Liverpool, beweerden dat ze tijdens hun huwelijksreis in 2015 ziek waren geworden van het eten in het Mexicaanse Dreams Villamagna resort waar ze verbleven. Meer nog: ze hadden het jaar nadien een verblijf in hetzelfde hotel geboekt, waar ze opnieuw met enorme maagproblemen hadden gekampt. Ze eisten 2.000 pond compensatie van reisagent TUI, omgerekend ruim 2.200 euro. Ondanks hun eis en de ‘problemen’ die ze ondervonden, hadden ze volgend jaar nog een derde verblijf in het resort gepland, ditmaal met twee vrienden.

Reisorganisator TUI rook onraad en daagde het koppel voor de rechtbank. Daar kwam opvallend bewijsmateriaal boven. Advocaten van de reisagent brachten Facebookfoto’s mee waarop te zien was hoe de twee zich op hun reis te goed deden aan cocktails, een bootuitstap maakten en langs de rotsen klommen - op tijdstippen waarop ze nochtans beweerden ziek in hun hotelbed te liggen. Craig had zelfs op één van de posts gereageerd dat het hotel “perfect” was.

(lees verder onder de foto’s)

Reisorganisatie sleept koppel voor de rechter dat beweert “erg ziek te worden door hoteleten”
Foto: Facebook
Reisorganisatie sleept koppel voor de rechter dat beweert “erg ziek te worden door hoteleten”
Foto: Facebook

Toen de bewijzen op tafel lagen, kon het koppel niets anders doen dan toegeven dat ze helemaal niet ziek geworden waren. Ze moeten nu de gerechtskosten van 6.000 pond (6.800 euro) ophoesten. “We weten dat we het verknoeid hebben”, aldus Lisa tegen de rechter. “We aanvaarden ons lot en zullen alle kosten betalen.”

Volgens Craig waren ze benaderd door een claims cowboy, iemand die er een sport van maakt om bedrijven aan te klagen en zo schadevergoedingen los te pingelen. Zelf vragen die advocaten vaak enkel een vergoeding als ze de zaak winnen. “We hebben gewoon de papieren getekend en teruggestuurd. Dat kan fout geweest zijn, maar het was het advies dat ze ons gaven.”

Schadevergoeding

Tot voor kort betaalden reisorganisaties in Groot-Brittannië vaak gewoon de gevraagde schadevergoeding uit, omdat dat goedkoper was dan de zaak voor de rechtbank te beslechten. Het is omdat het aantal klachten de laatste tijd zo is toegenomen, dat de reisindustrie zich genoopt voelt om terug te slaan en gespecialiseerde experts aanstelt om elke beschuldiging te onderzoeken.

“De potentiële gevolgen van valse aantijgingen over reisziekte zijn nu duidelijk”, reageert TUI-hoofd Nick Longman. “Er zat geen greintje waarheid in de beweringen van de heer en mevrouw Boyd. Meer nog, ze hadden zo genoten van hun honeymoon dat ze de jaren nadien nog tweemaal wilden terugkeren naar het hotel.”

“Iedereen die een claim indient tegen TUI moet begrijpen dat we geen compensaties uitbetalen voor beschuldigingen van deze aard. Alle gelijkaardige zaken zullen in de rechtbank worden beslecht.”