Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Print
Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Het is Black Friday en dat zullen we geweten hebben. Winkels in de straat en webshops zwaaien met kortingen die vaak oplopen tot 50%. Omdat je als consument niet altijd weet of die deal nu écht zo straf is als de winkels doen uitschijnen, delen wij een handig trucje waarmee je zelf kan achterhalen of die ene webshopdeal de moeite loont.

Black Friday komt overgewaaid uit de Verenigde Staten. Op de dag na Thanksgiving wordt de start van het kerstseizoen gevierd met immense kortingen. Nu de hype ook naar onze regio is overgewaaid, pronken ook heel wat webshops hier met hoge kortingen en wordt het de kunst om als klant na te gaan of je écht met een megadeal te maken hebt. Daar is een eenvoudig trucje voor.

Als je met Google Chrome of Mozilla Firefox een webshop bezoekt en een bepaald product hebt aangeklikt, kan je heel eenvoudig cache: voor de url in de adresbalk typen en op enter drukken. Je krijgt dan dezelfde pagina te zien, maar van enkele dagen geleden. Het is een momentopname die door Google werd opgeslagen in het tijdelijke geheugen (‘cache’). Als je daar de prijs bekijkt, weet je meteen of die spectaculaire aanbieding echt spectaculair is.

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

De redactie van Het Nieuwsblad deed de test en vergeleek enkele willekeurige ‘knalprijzen’ met hun prijskaartje aan het begin van de week.

Hoofdtelefoon

Deze Sony hoofdtelefoon kost 99 euro in plaats van 179 euro. Is 80 euro korting te mooi om waar te zijn?

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Zo lijkt het toch: enkele dagen geleden kostte hij nog 128 euro en is er van 179 geen sprake.

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Televisie

Deze LG 65 inch televisie is in prijs verlaagd. Je bespaart maar liefst 50% in deze Black Friday-aanbieding.

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

De werkelijke besparing is iets kleiner: op 18 november was het toestel nog niet in promo en kostte het amper 3 euro meer - genoeg om het label ‘Nu in prijs verlaagd’ schaamteloos toe te voegen.

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Glazenset

Je zou denken dat deze glazenset een buitenkansje is: een korting van maar liefst 21,96 euro, enkel en alleen op Black Friday!

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Helaas: de échte korting bedraagt 55 eurocent: begin deze week was dezelfde glazenset zonder korting te koop voor 33,49 euro.

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Laptop

Black Friday, is aan de foto van deze ACER Chromebook toegevoegd. Dit moet dan wel een goede deal zijn, niet?

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

Of de laptop 299 euro waard is, willen we graag geloven, maar een deal is het niet. Vòòr Black Friday kostte hij net zoveel.

Black Friday: met dit trucje ontdek je meteen of je écht een megadeal doet

In se doen deze winkeliers niets fout. Een Black Friday-label op je producten kleven is niet verkeerd en korting is korting - hoe klein ook. Prijzen vergelijken met erg hoge ‘adviesprijzen’ is een praktijk die het jaar door wordt toegepast. Maar als consument blijf je toch best op je hoede: deals die erg extreem klinken, zijn vaak helemaal niet zo extreem als ze lijken. Ons advies blijft: vergelijk de prijzen op Black Friday net zo gedreven als je dat het hele jaar door zou doen. Webshops zijn leep, maar op zwarte vrijdagen zijn ze - zo blijkt - nog net iets leper.

Opgelet: sommige producten zijn nieuw in het assortiment en komen dus ook niet in het cache-geheugen voor. Ook als Google vrijdagochtend nog langs de site is gepasseerd om een momentopname te maken, zal enkel de Black Friday-prijs al te zien zijn en kan je dus niet meer vergelijken met de oorspronkelijke prijs.