Fit & Gezond

Zo lang moet je planken voor een strakke buik

Print
Zo lang moet je planken voor een strakke buik

Foto: Shutterstock

Bijna elke seconde dat je aan het planken bent, is er eentje die pijn doet en dus is het handig om te weten hoe lang je die houding moet aanhouden voor je resultaat bekomt. Maar dat is niet het enige belangrijke, volgens personal trainer Albert Matheny speelt ook de vorm die je aanneemt een grote rol.

Wie soms in de fitness vertoeft of zich al eens aan een HIIT-training waagt, is ongetwijfeld al oog in oog komen te staan met de gevreesde plank. Dat is een houding waarbij je in één klap de core,- bil- en beenspieren aan het werk zet. Iedereen die het al heeft geprobeerd, weet ook dat het heel wat van je vergt en best uitputtend kan zijn. Daarom is het belangrijk dat je het goed doet.

“Een plank heeft alleen zin als je techniek in orde is. Kun je de juiste vorm niet vasthouden, dan kun je beter even stoppen”, zegt personal trainer Albert Matheny in een reactie aan Women's Health. “Je begint best met kortere sets om deze vervolgens op te bouwen naar zestig seconden. Maar als je die houding niet zolang kunt vasthouden, wil dat nog niet zeggen dat het geen goede workout is.”

Uitdaging

Begin dan bijvoorbeeld met drie à zes setjes van telkens tien seconden planken en dan tien seconden rusten. Zo zul je er uiteindelijk in slagen om één enkele plank zestig seconden vol te houden. Dat is volgens Matheny dan ook de ideale duurtijd van de oefening, maar wie meer wil, kan verder gaan. “De plank langer dan een minuut vasthouden is pas echt een uitdaging. Wie daar makkelijk in slaagt, kan proberen de buik-, bil- en bovenbeenspieren meer aan te spannen.”

Niet te missen