Beauty

Model uit de omstreden ‘Dove’-reclame reageert: “Ik ben geen stil slachtoffer”

Print
Model uit de omstreden ‘Dove’-reclame reageert: “Ik ben geen stil slachtoffer”

Foto: Dove

Afgelopen weekend sloeg beautymerk Dove de bal volgens velen helemaal mis met een nieuwe campagne waarin een zwart model haar T-shirt uittrok en plots blank was. Maar de vrouw van Afrikaanse origine, Lola Ogunyemi, vindt zichzelf geen slachtoffer. Dat legt ze uit in een open brief op de website van de Britse krant The Guardian.

“Al op zeer jonge leeftijd kreeg ik te horen dat ik mooi was… voor een meisje met een donkere huid”, steekt Lola van wal. “Ik ben van Nigeriaanse origine en geboren in Londen, maar ik groeide op in Atlanta. Ik was me tijdens mijn jeugd zeer bewust van de maatschappelijke opinie dat vrouwen met een donkere huidstint er iets blanker beter zouden uitzien", gaat ze verder.

“Ik weet dat de schoonheidsindustrie deze opinie heeft versterkt door vooral blanke modellen te portretteren als het ideaalbeeld. In sommige landen worden zwarte modellen zelfs nog ingeschakeld om producten te promoten die de huid lichter maken”, klinkt het. “Dit repressieve verhaal heeft veel vrouwen uit verschillende gemeenschappen beïnvloed en ik ben één van hen. Daarom zei ik volmondig ‘ja’ toen Dove me de kans bood om het gezicht te zijn van hun nieuwe campagne. De kans krijgen om mijn zusters met een donkere huidskleur te vertegenwoordigen, voelde als de perfecte manier om aan de wereld duidelijk te maken dat we ertoe doen en mooi zijn.”

Positieve ervaring

Maar de advertentie werd niet zo positief onthaald als Lola hoopte. “Als je vandaag op het internet zoekt naar ‘racistische advertentie”, dan krijg je een foto van mijn gezicht als resultaat. Ik wilde de kracht en de schoonheid van mijn achtergrond promoten, het was teleurstellend om te zien hoe de campagne wereldwijd controverse uitlokte.” Lola zegt dat ze op voorhand niet wist hoe de uiteindelijke reclame van Dove er zou uitzien. “Als ik ook maar een idee had gehad dat ze me zouden voorstellen als minderwaardig in een voor- en na-shoot, zou ik ‘neen’ hebben gezegd, maar mijn ervaring met het team was positief. Iedere vrouw die meewerkte aan de shoot begreep het concept: onze verschillen gebruiken om te benadrukken dat elk huidtype de zachtheid van producten verdient. De eerste volledigere versies van de campagne pasten ook volledig binnen dat idee. Ik was er zelfs blij mee. Er deden zeven dames mee van verschillende leeftijden en met diverse achtergronden. We legden allemal 'de wasvoorschriften' voor onze huid uit."

Ingekorte versie

En toen kwamen vier stills op Facebook, geplaatst door de make-upartieste Naomi Blake, waarin de initiële boodschap volledig verloren ging. Zij beweert aan ABC News dat ze tussen de lijntjes las en een racistische boodschap zag. Lola begrijpt dat de beelden verkeerd geïnterpreteerd worden en de woede van het publiek. "Het verhaal is geschreven zonder de consumenten context te bieden. Ik vind dat Dove zeker excuses moest aanbieden, maar het bedrijf had ook de creatieve visie kunnen verdedigen of een zwarte vrouw gewoon ondubbelzinnig kunnen betrekken bij de campagne. Ik ben geen stil slachtoffer van een verkeerd gelopen beautycampagne. Ik ben sterk, mooi en zal niet zomaar worden uitgewist.”


ABC Breaking News | Latest News Videos

Niet te missen