Maasmechelen Village heeft “beste jaar ooit” achter de rug

Print
Maasmechelen Village heeft “beste jaar ooit” achter de rug

Foto: JEFFREY GAENS

Hasselt / Maasmechelen -

Maasmechelen Village heeft het beste jaar sinds de opening in november 2001 achter de rug. Dat schrijft Made in Limburg en wordt bevestigd door David Winkels van Value Retail, het bedrijf achter Maasmechelen Village. Het winkelcentrum mocht in 2016 2,5 miljoen bezoekers ontvangen en dat is een record. Volgens David Winkels is het verlies van de vorige jaren grotendeels teruggeschroefd, waardoor aandeelhouders weer vertrouwen krijgen.

Naast het recordaantal bezoekers in 2016, zijn ook de winkelruimtes maximaal bezet met 108 verschillende winkels. “We hebben vorig jaar onder meer Armani en Polo Ralph Lauren mogen verwelkomen en dat zorgt ook wel duidelijk voor meer omzet”, zegt Winkels. “Maasmechelen Village zet zo de hoogste omzet per vierkante meter neer van alle commerciële centra in België, namelijk bijna 8.000 euro per vierkante meter.”

Ook wat de werkgelegenheid betreft, boekt Maasmechelen Village een record. “We hebben nu 900 mensen fulltime aan het werk”, zegt Winkels. “Als we daar nog eens de indirecte diensten zoals security en cleaning bijrekenen komen we in totaal uit rond de 1.100 werknemers. Dat maakt van Maasmechelen Village meteen de grootste werkgever aan de Maaskant.”

Twee bewegingen

De goede cijfers van Maasmechelen Village kunnen volgens Winkels toegeschreven worden aan twee bewegingen. “We hebben 190 miljoen euro aan interne schulden omgezet in kapitaal en we hebben een herfinanciering verkregen voor de komende 5 jaren”, zegt Winkels. “Dat maakt dat onze aandeelhouders het volste vertrouwen hebben in de firma en dat geeft zuurstof.”

Beide bewegingen en de komst van nieuwe internationale merken hebben ervoor gezorgd dat Maasmechelen Village een groot deel van het (nog steeds aanzienlijke) operationeel verlies drastisch kon terugschroeven. “Dit jaar ziet er trouwens net als vorig jaar veelbelovend uit”, besluit Winkels.