Journalist én kijker moet kritischer omgaan met ‘voxpops’

Print
Antwerpen -

Voxpops, reacties van ‘mensen in de straat’ op nieuwsfeiten, kunnen een grote invloed hebben op de mening van de kijker. Dat blijkt uit onderzoek aan de UAntwerpen. “Interviews met de gewone man of vrouw in de straat zijn niet zo onschuldig als ze op het eerste gezicht lijken”, zegt onderzoeker Kathleen Beckers, die zowel journalisten als kijkers oproept er kritischer mee om te gaan.

Beckers analyseerde 568 tv-nieuwsberichten van VTM en Eén tussen 2003 en 2013. In net geen drie kwart van de gevallen werd maar één opinie getoond. Dat leidde tot de vraag of voxpops, die al eens als weinigzeggend worden beschouwd, een invloed hebben op de mening van de kijker.

De onderzoeker gebruikte daarvoor een discussie in het Vlaams parlement over de keuze tussen investeren in gewestwegen of in fietsostrades. Sommigen kregen voxpops met een voorkeur voor fietsostrades te zien, anderen pro gewestwegen.

Wat bleek? Deelnemers aan de studie werden wel degelijk beïnvloed door de straatinterviews. Wie een voxpop zag pro fietsostrades was meer bereid daarin te investeren. Hetzelfde bleek voor opinies pro gewestwegen. “Voxpops kunnen dus wel degelijk een impact hebben omdat de kijkers op die manier een beeld krijgen van wat anderen denken”, klinkt het.

Beckers wijst daarom op de verantwoordelijkheid van journalisten. “Ze gaan het best actief op zoek naar uiteenlopende standpunten. Zeker in politiek nieuws en bij gevoelige onderwerpen is het belangrijk dat er verschillende meningen aan bod komen. Bij deze onderwerpen hebben de gevonden opinieveranderingen mogelijk de grootste impact aangezien het hier gaat om opinies zoals stemvoorkeuren.”

Ze pleit er verder voor te benadrukken dat voxpops niet de hele bevolking vertegenwoordigen, maar slechts een willekeurige steekproef zijn. “Voxpops moeten kritischer bekeken worden, door journalisten, maar zeker ook door het publiek”, besluit ze.

(belga)