Limburgers onder de indruk van paniek na aanslag: “10 minuten eerder op Ramblas”

Print

Foto: REUTERS

Geetbets / Hasselt / Sint-Truiden -

De Hasseltse Karolien De Vleeschauwer (24) is nipt ontsnapt aan het drama. Ze was samen met haar vriend tien minuten eerder naar de halte van haar bus gegaan. “Anders hadden we wellicht wat langer op de Ramblas rondgehangen en minder geluk gehad.” Voor Karolien was het de tweede keer dat ze Barcelona bezocht. “Deze keer boekten we onze reis via Neckermann, op onze bus zaten voornamelijk Nederlanders. Niemand raakte gewond.”

Karolien De Vleeschauwer

“De eerste momenten begrepen we niet wat er aan de hand was”, vertelt Karolien. “We stonden op de bus te wachten, net om de hoek bij het Hard Rock Café toen we plots een enorme menigte op ons zagen afrennen. Iedereen was in paniek en begon mee te rennen. Sommigen riepen dat er een bom zou ontploffen, anderen spraken van geweerschoten. Een meisje vroeg me om mijn gsm te mogen lenen, zodat ze haar ouders kon bellen die ze tijdens de paniekvlucht was kwijtgeraakt. In een mum van tijd waren de politie en de ambulance aanwezig, werd de straat afgezet en auto’s strategisch geplaatst om de gewonden af te schermen. Onze bus is een klein stukje verder gereden, maar ik zag nog steeds wat er op de Ramblas gebeurde en zag ook een persoon op de grond liggen. De menigte die zich aan de overkant van het gebeuren had opgesteld, raakte na de aanslag in paniek en begon weg te vluchten, geen idee waarom, mogelijk dat de dader naar hen toe liep. Zo’n grote menigte is natuurlijk een gemakkelijk doelwit. Zaterdag keren we terug naar huis. Ik ben erg hard geschrokken maar denk vooral aan de slachtoffers die er veel minder goed van zijn afgekomen dan wij.”

Ronny Koppen (Sint Truiden) “Geëvacueerd door de politie”

Ronny Koppen

Ronny Koppen uit Sint-Truiden was net aangekomen in het winkelcentrum El Cortes Ingles, vlakbij de Ramblas, en wilde op de bovenste verdieping iets gaan drinken en genieten van het uitzicht op de stad. “Wij stonden nog maar net aan het raam en zagen dat er twee politiewagen en een ambulance op de Ramblas stonden. Enkele tellen later kwamen van overal ambulances en politiewagens opgereden. Je zag dat er paniek was. Intussen begon het nieuws naar boven door te sijpelen. Steeds meer mensen sloegen de situatie gade aan de ramen. Wij zijn nog een tijdje blijven zitten. Toen we dachten dat het rustiger was, wilden wij via een ander uitgang het gebouw verlaten. Maar alles was hermetisch afgesloten door de politie. Wat later werden wij op een veilige manier door de politie geëvacueerd.”

“Iedereen liep in paniek door elkaar”

Anelien Goeleven

Anelien Goeleven uit Geetbets zat op hotel in een zijstraat van de Ramblas. “Wij hoorden plots schoten en sirenes in ons hotel. We stonden op het punt naar de luchthaven te vertrekken voor onze terugvlucht en dus gingen we te voet met onze koffer richting Ramblas. Daar hoorden we mensen schreeuwen, zagen we gewonden op de grond liggen, ... . Iedereen liep er in paniek door elkaar. De politie hield ons tegen en zei dat we moesten vluchten. Omdat we onze bus moesten nemen op de Playa Catalunia zijn we terug naar ons hotel gegaan om een taxi te bellen, maar die mocht de straat niet in. Via een parallelweg van de Ramblas hebben we uiteindelijk een taxi genomen. We zijn er met de schrik vanaf gekomen.”