Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Peerse leerkracht klaagt zittenblijven aan:“Waarom alle vakken opnieuw?”

Jaarlijks meer dan 500 nutteloze uren op de schoolbanken

Peerse leerkracht klaagt zittenblijven aan:“Waarom alle vakken opnieuw?”

Peter van Limpt, leerkracht Wetenschappen in het Agnetencollege in Peer. Foto: Dick Demey

Peer -

“Waarom moeten zittenblijvers op secundaire scholen ook de vakken waarvoor ze geslaagd zijn opnieuw doen?” Die vraag houdt Peter van Limpt, leerkracht Wetenschappen aan het Agnetencollege in Peer, al drie jaar bezig. Volgens hem leidt het systeem jaarlijks tot meer dan 500 nutteloze uren voor de duizenden leerlingen die hun schooljaar moeten overdoen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor flexibele leerwegen en een verplichte remediëring in de eerste graad.

Peter vindt het logisch dat leerlingen die een C-attest krijgen de vakken waarop ze gebuisd zijn opnieuw moeten doen. “Maar het probleem is dat zij ook opnieuw de vakken krijgen waarvoor ze geslaagd ...