Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee

Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

Snapchat 20 miljard dollar waard

Oprichter Evan Spiegel wordt multimiljardair

Snapchat 20 miljard dollar waard

Evan Spiegel lanceerde de app in 2001, als student aan de Stanford University. Foto: AP

De beursgang van de vooral bij jongeren populaire app Snapchat komt stilaan dichterbij. Snap, het bedrijf achter de app, heeft een aanvraag voor een beursnotering in New York ingediend. Gisteren werd bekend dat het bedrijf een waardering krijgt tussen de 19,5 en 22,2 miljard dollar, een stukje lager dan voorheen gedacht.

Snapchat is de app die in 2001 gelanceerd werd door de toenmalige studenten van Stanford University Evan Spiegel en Bobby Murphy. Daarmee kunnen gebruikers elkaar foto’s en video’s sturen die na verloop van tijd weer verdwijnen. Volgens de meest recente berekeningen van het financiële persbureau Bloomberg, kan het bedrijf bij de beursgang worden gewaardeerd tussen de 19,5 en 22,2 miljard dollar (tussen 18,3 en 20,8 miljard euro). Dat meldden ingewijden rond het bedrijf. Snap zou naar de beurs gaan aan een prijs tussen de 14 en 16 dollar. De beursgang is gepland voor het einde van volgende maand.

De afgelopen tijd werd gesproken over een prijskaartje van 20 tot 25 miljard dollar. Daarmee wordt de waardering van het technologiebedrijf dus een stukje getemperd. De beursgang in New York moet 3 miljard dollar in het laatje brengen. Het beurssymbool wordt ‘SNAP’.

Jongeren

Dagelijks maken gemiddeld rond de 158 miljoen mensen gebruik van Snapchat. Dat zijn er eigenlijk niet zo massaal veel, maar het zijn vooral jongeren tussen de 13 en 24 jaar die gebruikmaken van de app. En dat is een doelgroep die voor investeerders zeer interessant, maar tegelijk ook moeilijk bereikbaar is.

Eind vorig jaar heeft het bedrijf zijn naam veranderd in Snap. De app blijft Snapchat heten, maar het bedrijf legt zich ondertussen ook toe op andere zaken, zoals ‘Spectacles’, de zonnebril met een camera erin. De brillen hebben een knopje in de bovenhoek waarmee je tien seconden kunt filmen, zoals alle video’s op Snapchat. Dat filmpje gaat dan direct via bluetooth of wifi naar je smartphone. Opmerkelijk: de bril filmt niet in een rechthoekig kader, maar in een rond videoformaat. Sindsdien zegt het bedrijf dat het zichzelf eerder als een fotografiebedrijf ziet dan als een social media-bedrijf.

Begin deze maand deponeerde Snap de nodige documenten voor de beursgang bij de Amerikaanse financiële waakhond SEC. Daaruit bleek dat Snap vorig jaar een omzet van 405 miljoen dollar had gehaald, waarop een verlies van 515 miljoen dollar werd geleden. De omzet uit advertentie-inkomsten was wel spectaculair gestegen: een verzesvoudiging vergeleken met de 59 miljoen dollar van een jaar eerder. Voor dit jaar mikt Snap op een omzet tot 1 miljard dollar.

De beursgang van Snap belooft niettemin de grootste te worden sinds de Chinese webwinkel Alibaba in september 2014 een notering aan de Amerikaanse beurs kreeg. Alibaba haalde toen 25 miljard dollar op. De oprichters van Snapchat mogen zich tegen eind volgende maand alvast multimiljardair noemen. Een paar jaar geleden sloegen ze nog een bod van 3 miljard dollar van Facebook af.

Beleggen

Voor wie wil beleggen in dergelijke techbedrijven nog dit. De afgelopen jaren gingen onder meer ook Facebook en Twitter naar de beurs. Voor Facebook pakte het na een aarzelende start goed uit. Het aandeel ging in 2012 voor 38 dollar naar de beurs en is nu meer dan 130 dollar waard. Bij de beursgang van Twitter eind 2013 gebeurde het omgekeerde. Twitter ging aan 26 dollar per aandeel naar de beurs, schoot aanvankelijk fors omhoog richting 70 dollar, maar noteert nu nog rond de 16 dollar.