Geert Noels uit kritiek op Pisa-rapport: “Vlaanderen wentelt zich in zelfgenoegzaamheid”

Print
Geert Noels uit kritiek op Pisa-rapport: “Vlaanderen wentelt zich in zelfgenoegzaamheid”

Foto: Photo News

Het Vlaamse onderwijs verliest heel snel het topniveau van weleer. Die waarschuwing geeft econoom Geert Noels in een Facebook-post naar aanleiding van het Pisa-rapport over het Europese onderwijs dat gisteren uitkwam. “Helaas, Vlaanderen wentelt zich in zelfgenoegzaamheid.”

“Hebt u de hoera-berichten over ons onderwijs vandaag ook gehoord of gelezen”, valt Noels met de deur in huis. De econoom heeft het daarbij over het Pisa-onderzoek van gisteren, waaruit gisteren onder andere bleek dat de Vlaamse leerlingen nog steeds bovengemiddeld scoren, maar dat de kloof tussen wie goed en slecht presteert, blijft groeien.

“Toen ik het PISA-rapport ter hand nam en doorlas, klopte echter niets van die zegebulletins”, stelt Noels. “Las ik wel het rapport van het juiste land of regio, of was ik per ongeluk op de pagina’s over pakweg Griekenland of Bulgarije beland?”

“Helaas, Vlaanderen wentelt zich in genoegzaamheid over zijn ‘goed onderwijs’ terwijl de erosie van het niveau, en de nivellering naar beneden volop is ingezet”, klaagt de econoom. “Jaar na jaar gaat het niveau van het onderwijs inderdaad achteruit. Dat valt niet zo op in de gemiddelden, maar wel in de topscores.”

Om die bewering te staven, toont Noels een tabel uit het Pisa-onderzoek met cijfers voor de hoog- en laagpresteerders wiskunde. “De topscores (niveau 5 of 6) zijn op een decennium tijd dramatisch gedaald.”

Geert Noels uit kritiek op Pisa-rapport: “Vlaanderen wentelt zich in zelfgenoegzaamheid”
De cijfers voor de hoog- en laagpresteerders wiskunde. Foto: Pisa/Facebook Geert Noels

“Dit betekent dat het onderwijs in Vlaanderen nog steeds gemiddeld beter scoort dan de EU, maar dat we pijlsnel ons topniveau aan het verliezen zijn”, waarschuwt Noels. “Nochtans is het één van de laatste steunpijlers van onze welvaart, en investeert ons land (terecht) bovengemiddeld in onderwijs.”

De econoom haalt ook nog uit naar de plannen van de Vlaamse regering. “Wil men dit verderzetten met de ‘brede eerste graad’ tot de nivellering onomkeerbaar is? Misschien niet, maar het is alleszins wel een gewilde beleidskeuze dat men uit de decennialange neergaande scores geen lessen wenst te trekken.”

“Een gedurfde modernisering zou kunnen bijdragen tot een oplossing voor de neergaande trend”, besluit Noels, die echter vreest dat er daarvoor te weinig politieke moed bestaat.