“Verbied verkoop alcohol in alle tankstations”

Print
“Verbied verkoop alcohol in alle tankstations”

Foto: Photo News

Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) wil een totaalverbod op de verkoop van alcohol in alle tankstations. “Rijden en alcohol gaan sowieso niet samen. Daar hoort geen gekoeld bier te staan”, zegt VAD-directeur Marijs Geirnaert. De verslavingssector stelt deze voorwaarde samen met een forse prijsverhoging van alcohol in aanloop van de besprekingen voor een nieuw alcoholplan maandag. Dan zitten de betrokken ministers rond de tafel om te komen voor een doeltreffend actieplan tegen alcoholmisbruiken. De vrees bestaat dat het voorstel van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) niet ver genoeg gaan.

“Tankstations mogen geen shoppingcentra waar bestuurders een gekoeld flesje alcohol kunnen kopen. Dat kan echt niet langer”, stelt VAD-directeur Marijs Geirnaert. Volgens VAD kan het niet langer dat alcohol overal en altijd beschikbaar is. Ook niet in nachtwinkels. “Daar moet er nog overleg zijn met de verkopers maar we vinden alleszins dat er na 22 uur geen alcohol meer mag worden verkocht. Dit zal ook de overlast in de buurt van die nachtwinkels doen afnemen.”

Andere noodzakelijke voorwaarde voor een goed alcoholplan is voor VAD een forse prijsverhoging. “Alle studies bewijzen dit: hoe duurder de alcohol hoe minder die wordt gedronken”, zegt de VAD-directeur. Sterkedrank is al in prijs gestegen en de verkoop kelderde, maar mensen drinken nu bier en wijn. “Alle alcohol moet duurder. Het is geen drankje voor elke dag. Door een prijsverhoging kan je iedereen treffen: zowel de matige drinker die nog matiger wordt als de veeldrinker want ook die gaat wat minder drinken.”

Een derde voorwaarde om te komen tot een goed alcoholbeleid vindt VAD de verhoging van de leeftijdsgrens van 16 naar 18 en een aanpak van de reclame rond alcohol: minder reclame en een minder aantrekkelijke boodschap.

 

Drie noodzakelijke voorwaarden

Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) zet in aanloop naar de belangrijke besprekingen drie noodzakelijke voorwaarden op een rij om te komen tot een doeltreffend alcoholplan.

1. Prijsverhoging.
De belasting op sterkedrank is toegenomen. De verkoop is hierdoor gedaald. Mensen zijn overgeschakeld naar bier en wijn, zonder minder alcohol te gaan drinken. Verhoog de taxatie op alle alcoholhoudende dranken.

2.Geen aanlokkelijke reclame meer.
Niet alleen minder reclame voor alcohol maar ook minder aantrekkelijke campagnes. Zo wil VAD niet langer jonge mooie mensen in sportieve context die alcohol drinken.

3.Verkoopsverbod in tankstation en nachtwinkels en leeftijdsgrens.
Alcohol is een schadelijk, toxisch product en daarom wil VAD een verhoging van de beginleeftijd van 16 naar 18 jaar. België is nog een van de laatste vier Europese landen waar jongeren vanaf 16 alcohol mogen drinken. Ook de beschikbaarheid in tankstations en nachtwinkels moet worden aangepakt.