Ketnet en Mediawijs lanceren website voor ouders over games en mediaopvoeding

Print
Ketnet en Mediawijs lanceren website voor ouders over games en mediaopvoeding

Foto: Bert Verhoeff

MediaNest is een nieuwe website voor ouders over mediaopvoeding en games. De site moet ouders informeren en sensibiliseren over games, media en technologie en biedt tips en antwoorden op concrete vragen van de ouders. MediaNest is een initiatief van Ketnet en Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijsheid.

“Games, media, tv, internet en technologie spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen en jongeren, blijven evolueren en zijn dus ook een permanente uitdaging voor ouders en hun kinderen”, zegt Elke Boudry, coördinator van het Kenniscentrum Mediawijsheid. “Hoewel media en games eigenlijk geen onoverkomelijk groot monster zijn, zijn veel ouders toch nog altijd onzeker en hebben ze nood aan tips. Ze hebben heel wat vragen over schermgebruik, privacy en sociale media.”

Vanuit die bezorgdheid ontwikkelden Ketnet, Mediawijs en 20 andere partners de nieuwe website MediaNest. “De website wil tips aanreiken aan ouders, zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen over het mediagebruik van hun kinderen. We raden hen aan om alles te benaderen met een portie gezond verstand en hun buikgevoel,” aldus Boudry.

“MediaNest vertrekt vanuit een positieve invalshoek op media en opvoeding”, zegt Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open Vld). “De site heeft ook voldoende aandacht voor de risico’s. Door de communicatie tussen ouders en kinderen te stimuleren, zet MediaNest in op samen beleven en genieten van media in het gezin.”