Vierdejaars industriële wetenschappen maken indruk met hun project engineering

Print

Foto: Brigitte Ramaekers

Herk-de-Stad - Op vrijdag 20 mei was het D-day voor de vierdejaars Industriële Wetenschappen. De leerlingen brachten mondeling verslag uit over het verloop van het project engineering en demonstreerden hoe hun auto een helling opreed en tijdig tot stilstand kwam.

‘Laat een auto een schans oprijden en voor de eindbalk stoppen’, luidde de uitdaging die de leerlingen bij de start van het schooljaar kregen. In groepjes van 4 gingen ze aan de slag met een programmeerbare microcontroller (Dwenguino) met breadboard, een pakketje met sensoren en een Multi-Chassis-wagentje.
Tijdens de lessen beschikten de leerlingen over de nodige programma’s: Arduino IDE om de auto te programmeren en SolidWorks om een bumper uit te tekenen. Daarnaast moest elke groep ook een schans ontwerpen. Het beste ontwerp zou in productie gaan. Daarmee werd de competitie tussen de verschillende groepen flink aangewakkerd.
De productie van de schans gebeurde met de hulp van de leerlingen uit de studierichtingen Mechanische technieken, Elektromechanica en Lassen-constructie.
Het project was vakoverschrijdend, ook andere vakken waren erin betrokken. In de lessen fysica werd de potentiële energie berekend en tijdens het vak mechanische processen werd de invloed van de wrijving op de wagentjes bestudeerd. Om de presentatie vlot te laten verlopen, kregen de leerlingen in de les Frans de nodige presentatietechnieken die ze vervolgens ook oefenden. Het publiek ontving een officiële uitnodiging via Smartschool; de inhoud van het bericht was een lesonderwerp van het vak Nederlands. Tijdens de lessen Nederlands kregen ze ook richtlijnen voor het opmaken van een rapport.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio