Notarissen drie keer per dag aangeklaagd door klanten

Print
Notarissen drie keer per dag aangeklaagd door klanten

Sinds de ombudsdienst voor notarissen is opgericht, komen er dagelijks drie klachten over notarissen binnen. Dat is veel, geeft de dienst zelf ook toe, maar straffen uitdelen kunnen ze niet. En dat is volgens hen net een groot voordeel.

‘Meestal gaat het over erfenis- of echtscheidingskwesties’, vertelt de ombudsdienst tegen het VTM-Nieuws. ‘Het gaat in die situaties steeds over een conflict of een rouwproces. Het is in ieder geval altijd een gevoelige materie. Wanneer de notaris hun mening of positie niet volgt, zorgt dat voor frustraties en daaruit volgen dan de klachten.’

In totaal heeft de dienst drie maanden de tijd om na te gaan waar het exact schort, maar bestraffen mogen ze sowieso niet. ‘Dat is een voordeel, want daardoor geven de notarissen veel eerlijker en oprechter antwoord. De dossiers blijven van ons, het worden geen tucht- of strafdossiers’, aldus de ombudsdienst.

Wie wel wil dat zijn of haar notaris aangeklaagd wordt, moet een klacht indienen bij de erkenningscommissie van notarissen of naar de rechtbank stappen.