Huisbaas veroordeeld voor CO-dood van huurder

Print
Huisbaas veroordeeld voor CO-dood van huurder

Een boiler dient goed onderhouden te worden Foto: Shutterstock

Antwerpen / Berchem -

De Antwerpse strafrechter heeft Moretto G. (45) uit Antwerpen dinsdag veroordeeld tot drie maanden cel en 2.750 euro boete, beide straffen met uitstel. De man was vroeger eigenaar van een appartement in Berchem en zijn huurder was twee jaar geleden gestorven aan de gevolgen van een CO-vergiftiging door een slecht werkende boiler.

Slachtoffer Geert E. (60) werd op 17 maart 2012 dood aangetroffen in zijn badkamer, met zijn tandenborstel nog in de hand. Een buurvrouw had in de namiddag de hulpdiensten verwittigd, omdat zijn douche al van ‘s morgens aan het lopen was. De brandweer mat zeer hoge CO-waarden. Een vijftal andere bewoners uit het gebouw werd naar het ziekenhuis gebracht.

Uit het deskundigenverslag blijkt dat de boiler niet was aangesloten op een afvoerkanaal, waardoor de gassen verbrand werden in de ruimte waarin hij was opgesteld. Volgens de Vlaamse wooncode is zo een toestel niet meer toegelaten in een huurappartement.

De boiler werd bovendien slecht onderhouden en de waakvlam was niet correct gemonteerd, met CO-vorming tot gevolg. De beklaagde ging in de fout door zijn huurder een boiler te laten gebruiken die niet voldeed.

Moretto G. heeft het appartement intussen verkocht, omdat hij de dood van zijn huurder zo verschrikkelijk vond. Zijn advocaat meende dat hij daar niet voor verantwoordelijk was.