Game om evolutie uit te leggen in museum

Print
Game om evolutie uit te leggen in museum

Game om evolutie uit te leggen in museum

Het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel heeft een nieuwe manier gevonden om jongeren warm te maken voor dino’s en fossielen. Educatief medewerker Jeroen Venderickx gebruikt in zijn interactieve workshop de game ‘Spore’ om de evolutietheorie uit te leggen.

‘Spore’ is een game waar in de speler zich ontwikkelt van een eencellig wezentje tot een intelligente levensvorm die de ruimte verkent. Met de afgesplitste toepassing Creature Creator (gratis te downloaden op de officiële website van ‘Spore’) kunnen gebruikers ongelimiteerd wezentjes ontwerpen. De game maakt van de workshop plots een interactieve bedoening die alle aanwezige scholieren boeit.

“‘Spore’ vervangt het boek van Charles Darwin niet, maar de game is wel ideaal om jongeren de basisbeginselen van diens evolutietheorie uit te leggen,” zegt de van Maasmechelen afkomstige bioloog en amateur- paleontoloog Jeroen Venderickx. Als fervente strategygamer stelde hij het museum voor om de game te gebruiken in de workshop. “We zijn er nog maar pas mee begonnen, maar er is nu al een wachtlijst van twintig klassen. Ik merk wel dat scholieren beter bij de les zijn als we de game gebruiken. Vroeger gebeurde het vaker dat er eentje zat te dagdromen.”

Passie voor wetenschap

Inmiddels leven enkele scholieren van het Koninklijk Atheneum uit Aalst zich uit wanneer ze de opdracht krijgen om een wezen te maken dat zich moet verdedigen tegen vliegende roofdieren. “Het is boeiend om te zien hoe ieder individu een andere oplossing zoekt. De ene zet stekels op de rug van zijn dier, de andere plaatst ogen die naar boven kijken. Zonder dat ze het beseffen denken ze na over evolutie. Ik ben er zeker van dat op deze manier ook veel meer informatie blijft hangen. En dat sommige jongeren door een videogame als ‘Spore’ een passie voor de wetenschap zullen ontwikkelen.”