Tongerse stationsbuurt helemaal hertekend

Print
Tongeren - De stationsbuurt van Tongeren gaat er helemaal anders uitzien. Dat hebben de stad Tongeren, De Lijn, NMBS-Holding en Infrabel gisteren vastgelegd in een intentieovereenkomst. Een masterplan moet binnen een half jaar de krachtlijnen vastleggen. Zo zal er een nieuw trein- en busstation komen. “Het spoor mag niet langer een barrière zijn tussen het centrum en de achterliggende wijk”, zegt titelvoerend burgemeester Patrick Dewael.
Het huidige station en de onmiddellijke omgeving vormen niet de fraaiste plek in Tongeren. “Het station wordt als ver ervaren vanuit het centrum”, zegt Dewael, “terwijl het in feite niet zo ver ligt. En alleen de naam voor de wijk ‘Achter de Statie’ impliceert al dat die buurt er niet bij zou horen. Voorts is er het probleem van de tunnel onder het spoortalud: die is te smal en zorgt voor een onveilige verkeersafwikkeling. Het dossier van de indringingsweg die het zware verkeer moet leiden rond de stad in plaats van langs de Wallen, hangt daarmee samen. De neuzen van de Vlaamse administraties staan nu bijna allemaal in dezelfde richting. Zodra het zwaar transport weg is, kunnen we de Tongerse Wallen aanpakken. Eindelijk.”
Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, bevestigt: “Een station mag geen belemmering zijn voor de ontwikkeling van een stad, het moet juist mee de motor zijn ervan.”

Janus

Het mag duidelijk zijn dat de plannen nog vaag zijn - ze moeten ook nog uitgewerkt worden, net als de budgetten - maar de vier partijen bevestigden gisteren wel dat ze gaan voor een integrale en evenwichtige aanpak van de buurt. Met aandacht voor de verkeersstromen, inclusief aansluitingen op het regionale fietsroutenetwerk, aandacht voor wonen, ontspanning en aangenamere publieke ruimtes, bijvoorbeeld nieuwe pleinen voor en achter het station.
Studiebureau Euro Immo Star, dat onder meer Antwerpen-centraal, Gent Sint-Pieters en het station van Roeselare aanpakte, knoopt al die eindjes aan elkaar. Bram Vermeulen van Euro Immo Star: “We baseren ons op Janus, de Romeinse god van de twee gezichten. Het station zal twee voorkanten krijgen. De breuklijn van het spoor, typisch voor stationsbuurten en duidelijk op de luchtfoto te zien, moet zo verdwijnen.”

Transparant talud

Ook al omdat de voorontwerpen, al bestudeerd door het stadsbestuur, uitgaan van een transparant, doorzichtig spoortalud.
“Zo wil men onder het spoor, en dus van het huidige talud, een gebouw maken waarin reizigers bijvoorbeeld hun wagen kunnen parkeren. In dat gebouw kunnen ook meerdere doorgangen komen”, licht waarnemend burgemeester Carmen Willems toe.
Ook De Lijn is erg tevreden, gisteren vertegenwoordigd door directeur-generaal Ingrid Lieten en directeur Limburg Bart De Fré. “Een goed werkend en comfortabel station in Tongeren, waarbij vlot overgeschakeld kan worden van het ene op het andere vervoer, is ook essentieel voor het Spartacusplan. Dit wordt voor de hele regio hier een cruciaal knooppunt om snel te switchen tussen sneltram, bus en trein. We hebben trouwens in ons budget van 2010 middelen uitgetrokken voor een nieuw busstation.”
Concreter wordt het allemaal binnen een half jaar, als de masterstudie afgerond is. NMBS-Holding zorgt intussen ook voor een haalbaarheidsstudie en voor het projectmanagement.
Jan BEX
Dirk ROEFFLAER

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio