“Onze grond is niet vervuild”

“Onze grond is niet vervuild”

“Onze grond is niet vervuild” Foto:

Carlo Vanlingen zal met zijn auto-afbraak en recyclagebedrijf plaats moeten ruimen voor de Noord-Zuidverbinding. Zijn auto-afbraak en recyclagebedrijf verdwijnt en zijn 10 hectare industrie wordt natuur.

“Nu zeggen ze in de pers dat mijn terrein vervuild is, maar dat klopt niet. Alle bodemonderzoeken wijzen uit dat mijn grond proper is.”

Carlo Vanlingen moet straks weg. “Ik wil me niet eens uitspreken over de Noord-Zuidverbinding en waar die moet komen. Officieel weet ik niets van een onteigening. Oké, er zijn een paar mensen van Wegen en Verkeer bij me geweest met plannen, maar ik heb nog niets op papier. Maar goed, als ik straks weg moet, dan wil ik wel graag in ruil een terrein in Houthalen-Helchteren. Ik woon hier, ik werk hier en ik wil hier blijven.”

Bodemonderzoek
Maar het stoort Carlo Vanlingen vooral dat mensen denken dat zijn grond vuil is. “Ik heb in 2003 zo’n 4 miljoen euro geïnvesteerd om in orde te zijn met alle mogelijke milieuregels. Ik heb bijvoorbeeld over het hele terrein een ondoorlaatbare laag beton laten storten. Op dat moment is er ook bodemonderzoek geweest en het terrein bleek proper. Als ze er nu natuur van maken, dan moeten ze alleen maar de beton opbreken. Mijn bedrijf is net een voorbeeldbedrijf. Ik heb niet alleen die vloeistofdichte vloer, ik heb ook een speciale installatie om alle gevaarlijke stoffen uit de wrakken te halen. De wrakken blijven hier in afwachting dat ze verhakseld worden. Intussen verkoop ik ook de wisselstukken. ”

Geen autokerkhof
Carlo Vanlingen wil ook niet dat zijn bedrijf een autokerkhof wordt genoemd. “Een kerkhof is een plaats waar je dingen begraaft, hier heb je circulatie. Ik verhandel zo’n 6.000 auto’s per jaar. Hier worden dagelijks auto’s gebracht en afgevoerd. Alleen op dit moment, nu de prijzen van oud ijzer zijn ingestort, blijven ze iets langer liggen. Daarom heb ik ook genoeg plaats nodig, anders kan ik niet inspelen op de schommelingen van de markt.”

Industriegrond
Vlak voor Vanlingen in de krant las dat er een weg door zijn bedrijf zou lopen, had hij een vergunning aangevraagd voor een nieuwe hal. “Een investering van 300.000 à 400.000 euro. Daarmee kan ik ook een paar extra mensen werk geven. Maar ik ga nu niets bouwen als ik binnenkort onteigend word.”
Kan hij niet gewoon het geld van de onteigening opstrijken – alleen de grond is al 2,5 miljoen euro waard - en voor de rest een lang en gelukkig leven leiden? “Nee, ik ben 40 jaar en ik heb een zoon van 16 jaar. Die wil straks misschien de zaak voortzetten. Trouwens, die wrakken moeten toch ergens verwerkt worden.”

Op dit moment heeft Vanlingen 10 hectare, zo’n lap industriegrond vind je bijna nergens meer. “Er is wel grond, maar ze houden dan rekening met hoeveel mensen je werk geeft. Dat zijn er bij maar 7. Maar om te kunnen overleven heb ik toch minstens 7 à 8 hectare nodig. Aangezien het om een onteigening gaat, vind ik dat de overheid me moet helpen. Mag ik er ook op wijzen dat dit volwaardige industriegrond is en geen kmo-zone?”


Liliana CASAGRANDE

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio