De Lijn onwrikbaar: "Het Spartacusplan komt er sowieso"

Print
De Lijn onwrikbaar: "Het Spartacusplan komt er sowieso"

De Lijn onwrikbaar: Het Spartacusplan komt er sowieso

Zelfs al zou de wereld vergaan, dan nog komt het Spartacusplan er. Zoveel is duidelijk na een gesprek met de directie van De Lijn Limburg. Die blijft onwrikbaar na de bakken kritiek die het plan de afgelopen maanden kreeg.

Ook de kostprijs blijft volgens De Lijn overeind. Alles samen zal de volledige 33 km van lijn 1 (Hasselt-Maastricht) ruim 285 miljoen euro kosten, als het geld vandaag op tafel zou worden gelegd. Omdat het project over minstens 25 jaar wordt betaald, zal dat echter een veelvoud hiervan zijn.

Attractiepolen

De laatste jaren is het draagvlak voor het project gesmolten als sneeuw voor de zon. Waarom lijn 1 bijvoorbeeld als eerste uitvoeren, als er elders in de provincie ook grote nood is aan beter openbaar vervoer? Hier en daar dook zelfs het woord prestigeproject op. Of waarom niet investeren in een betere treinomsluiting, zoals Actiecomité Lijn 20 voorstelt?

De Lijn verdedigt zich nu: “We beseffen dat dit gestart is als een sp.a-project, maar dat is het nu zeker niet meer."

"De capaciteit op het bestaande spoor tussen Hasselt en Beverst is nu al bijna volzet. Als je daar nog elk halfuur een extra trein over zou willen laten rijden, moet je ook naast het bestaande spoor nog een extra spoorlijn aanleggen. En ook de bruggen, die nu gerenoveerd worden, zouden veel meer extra kosten vergen. Bovendien kun je met een (elektrische) tram veel meer attractiepolen aandoen, plaatsen waar de bestaande treinverbinding nu niet langskomt", klinkt het.

En de kostprijs?

“De Lijn budgetteert voor lijn 1 nog altijd 200 miljoen euro. Dat staat zo in de nota van de Vlaamse regering. Voor lijn 2 (Hasselt-Genk) en 3 (Hasselt-Lommel) zijn er nog geen ramingen omdat daar de onderzoeken nog lopen en er ook nog geen keuze is gemaakt voor het ene of het andere tracé. Maar we willen ons niet vastpinnen op die 200 miljoen."

Bekijk een overzicht van het drie lijnen in dit pdf-document.

En lees vandaag meer over het Spartacusplan in Het Belang van Limburg.

TvD/YL
Foto (SM): Peter Van Overvelt (projectleider), Heidi Roubben (directeur De Lijn Limburg), Paul Smeets (hoofd verkeer en infrastructuur De Lijn Limburg), Sonja Loos (woordvoerster De Lijn Limburg) (vlnr.)

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio