"Toegang tot rekening van wildvreemde"

Print

Toegang tot rekening van wildvreemde Foto:

De technologische problemen met de vernieuwde website van Bank van de Post lijken zich op te stapelen. Nu blijkt immers dat sommige klanten ook toegang hebben tot rekeningen van anderen. “Plots zag ik op de website rekeningen van een wildvreemde. Ik kon alles doen met die rekening, behalve ze afsluiten”, zegt Martine Vrints (54). Bank van de Post zegt dat het om een “uiterst zeldzame situatie” gaat.

Bank van de Post rolde afgelopen weekend de vernieuwde versie van het online banking-gedeelte van haar website uit. Dat bracht voor de 1,1 miljoen klanten heel wat hinder met zich mee.

Maar de invoering van de nieuwe IT-infrastructuur brengt nog ernstiger problemen met zich mee: zo had Martine Vrints (54) plots toegang tot alle bankgegevens van een man die ze nog nooit had ontmoet. “Ik kon alle verrichtingen downloaden die de man ooit had gemaakt, had toegang tot adresgegevens en kon zelfs overschrijvingen uitvoeren”, vertelt ze. “Ik kon alles doen wat ik wilde met die rekening, behalve ze afsluiten.”

"Ongeloofwaardig"

“Ik moet eerlijk bekennen dat ik het allemaal wat ongeloofwaardig vond”, vertelt de man die zijn rekening kon worden bekeken door Martine. Hij werkt zelf bij bpost en wil dus anoniem blijven. “Maar ik ben toch maar snel naar het kantoor hier aan zee gegaan om me te informeren. Daar bleek dat er geen problemen waren. Toch vond ik het erg zorgwekkend dat iemand plots over zoveel van mijn privégegevens beschikte.” Martine liet meteen de rekening van haar account halen.

Bank van de Post geeft toe dat er een probleem is. “Het gaat om een uiterst zeldzame situatie, die niet rechtstreeks in verband staat met de technologische problemen van de voorbije dagen”, vertelt Frédéric Jonnart van Bank van de Post.

DVD
Foto SVdE